قوانین ثبت و انتقال دامنه

  • 20
    آوریل

قوانین ثبت و انتقال دامنه

تعاریف

دامنه

به طور خیلی خلاصه عرض می کنیم که نام سایت یا به اصطلاح دامین ( Domain ) سایت از دو بخش اساسی تشکیل شده است یکی نام انتخابی و دیگری نوع حوزه مربوط به آن نام ، مثل نام yoursite.com که قسمت yoursite نام آن و قسمت com. نوع حوزه مربوط به این نام است.

نام دامنه

نام دامنه (دامین)شما و یا به طور خلاصه بگوییم نام سایت شما ( مثل نام mayahost.net در سایت ما ) باید شامل اعداد و حروف انگلیسی باشد. همچنین می تواند شامل خط تیره (-) باشد .

این نام حداکثر می تواند شامل ۶٧ کاراکتر باشد ولی نمی تواند شامل فاصله خالی و یا خط تیره در اول و یا آخر نام باشد بلکه خط تیره (-) فقط می تواند مابین کاراکترهای آن باشد .
مثالهای نام دامنه درست: yoursite و your-site و y-yourname و your24site و…
مثالهای نام دامنه غلط : -yoursite و your site و yourname- و…

بعضی از کاراکترهای غیر مجاز که در نام دامین نباید از آنها استفاده کرد عبارتند از : + = |< , >@ # $

همچنین در دامنه های ملی و دامنه های بین المللی امکان ثبت دامنه دو حرفه وجود ندارد.

قوانین

۱- قوانین ثبت دامنه های ملی

برای ثبت دامنه های ایرانی رعایت قوانین زیر الزامی است:

 کلیه قوانینی که در بالا اشاره شد در دامنه های ایرانی ir نیز صادق است و باید رعایت گردد.

 دامنه های ایرانی ir و… حتما می بایست شامل سه کاراکتر یا بیشتر باشد تا قابل ثبت باشد.

 برای ثبت دامنه ایرانی ir ارائه آدرس دقیق پستی و کد پستی ده رقمی الزامی است.

 ثبت دامنه های ایرانی ir که مفهوم مذهبی داشته باشند مستلزم مجوز سازمان ارشاد است.

 ثبت دامنه هایی که شامل اسامی ملی مثل اسامی اماکن عمومی و وقایع ملی و نام مشاهیر و… است مستلزم ارائه مجوز از سازمان فرهنگ و ارشاد است.

 ثبت دامنه های ایرانی ir که شامل اسامی شهرها و استانها است فقط برای شهرداریها و استانداریها مجاز بوده و ارائه مدارک رسمی فوق الزامی است.

 نامهایی که به هر عنوان به فعالیتها و یا مفاهیمی که مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران است ممنوع می باشد.

 ثبت نامهایی که به مفاهیم و کلمات اصلی و پایه ای اینترنت مربوط می باشد ممنوع است.

 دامنه co.ir. : علاوه بر موارد بالا، این دامنه مخصوص شرکتهای تجاری غیر دولتی ثبت شده است و متقاضی ثبت این دامنه باید دارای شرکت ثبت شده باشد و برای ثبت آن ارائه کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت و کپی اساسنامه شرکت الزامی است.

 دامنه ac.ir. : این دامنه از زیر مجموعه های دامنه ir بوده و مختص دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با مجوز رسمی از وزارت علوم بوده و جهت ثبت این دامنه ارائه کپی مدارک فوق الزامی است.

 دامنه net.ir. : این دامنه مختص شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت و شبکه (آی اس پس) بوده و متقاضی ثبت این دامنه می بایست کپی مدارک و  مجوز ISP خود را ارائه نماید.

 دامنه org.ir. : این دامنه نیز از زیر مجموعه های دامنه ir بوده و مختص شرکتها و موسسات غیر انتفاعی و موسسات بین المللی ثبت شده است و برای ثبت این دامنه ارائه کپی روزنامه رسمی موسسه یا سازمان الزامی است.

 دامنه gov.ir. : این دامنه مختص سازمانهای دولتی و وزارتخانه های جمهوری اسلامی ایران و بخش های اجرایی موسسات دولتی است و بمنظور ثبت این دامنه ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی است.

 دامنه id.ir. : این دامنه همانطور که از نام ان پیداست مختص افراد حقیقی تابع کشور ایران است و برای ثبت آن متقاضی می بایست فتوکپی شناسنامه خود را ارئه نماید.

 دامنه sch.ir. : این دامنه مختص موسسات آموزشی و مدارس و سایر سازمانهای آکادمیک دارای مجوز رسمی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بوده و متقاضی ثبت این دامنه می بایست کپی مجوز مذکور و درخواست کتبی در سربرگ موسسه را ارائه نماید.

۲- قوانین انتقال دامنه

۱- در صورتی که دامنه‌ای به سرورهای ما انتقال داده خواهد شد، صرفا مشتری موظف به قبول شرایط سرویس‌دهی گروه و در اختیار قرار دادن رمز انتقال به کارشناسان مجموعه گروه آتریسا می‌باشد.

۲- معمولا انجام انتقال ورودی دامنه، بین ۲ تا ۵ روز کاری زمان می‌برد.

۳- در صورت عدم تمایل مشتری به تمدید و مدیریت‌ دامنه‌های خویش توسط گروه آتریسا، می‌تواند از طریق سیستم درخواست و یا ایمیل info@atrisa.net درخواست کتبی خود را نسبت به انتقال دامنه‌های خویش به مراکز ثبتی به غیر از گروه آتریسا، اعلام دارد.

۳-۱- این بند در مورد دامنه‌های نقطه آی آر صدق نمی‌کند و روال کار انتقال این دامنه‌ها کمی تفاوت دارد.

۳۲– هرگونه انتقال دامنه به خارج از مجموعه می بایست با تسویه حساب مالی صورت پذیرد و همچنین مبلغ ۷۰% هزینه ثبت دامنه بین المللی مورد نظر نیز پرداخت گردد.

 

۳- هزینه‌ها

۱- دامنه‌های ملی برای انتقال هزینه‌ای معادل ثبت اولیه دارند و پس از انتقال تمدید نمی‌شوند و در صورتیکه تاریخ انقضای دامنه نزدیک باشد، همزمان با انتقال باید تمدید نیز گردد.

۲- دامنه‌های غیر ملی، برای انتقال ورودی تنها هزینه یک سال ثبت دریافت شده و همزمان با انتقال تمدید نیز می‌گردد.

۳- دامنه‌های غیر ملی، برای انتقال خروجی می‌بایست هزینه‌ای معادل ۷۰٪ هزینه ثبت یکساله به عنوان هزینه نگهداری و مدیریت دامنه‌ها توسط گروه آتریسا پرداخت گردد و سپس کد انتقال در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت.

 

 

 

Comments are closed.